jueves, 8 de octubre de 2015

La meva biografia lingüística

La meva relació amb la llengua catalana, sempre ha anat lligada amb la llengua castellana. La família del meu pare parla català i la de la meva mare castellà, per la qual cosa volien que jo parlés les dues llengües al mateix nivell.
Generalment, m’agradava que ho haguessin decidit així per fomentar les dues llengües, però alhora he tingut diversos problemes per expressar-me, ja que faig algunes interferències. Considero que, de mica en mica, he polit aquests petits errors. Però, tot i així, a l’hora d’escriure encara faig errades.
He escollit aquesta fotografia, perquè els meus avis són catalans, i sempre que faig alguna errada a l’hora d’expressar-me, ja m’estan corregint i, a la vegada, m’escridassen per haver fet una interferència amb el castellà.
El motiu pel qual faig errades de puntuació i d’organització d’idees és que no he llegit llibres, ni revistes, ni diaris en català. Solament ho he fet de forma obligada, és a dir, els llibres de lectura del col·legi. En canvi, en llengua castellana no ha sigut així, ja que he llegit lectures pel meu propi interès. Per a mi, totes dues llengües són igual d’importants i no hi ha una que prefereixi més que l’altra. Simplement, he passat molt més temps amb la família de la meva mare que no amb la del meu pare, per la qual cosa he practicat més el castellà que no el català.

El paper de la cultura catalana

Com he comentat anteriorment, la lectura no ha tingut un paper gaire rellevant en el meu aprenentatge de la llengua catalana, perquè quan estava obligada a llegir, ho feia sense cap motivació i no vaig ficar interès a buscar llibres en català que m’agradessin, perquè tampoc m’agradava.
Tot i que, moltes exposicions que he fet han sigut en català, el professor mai ens ha valorat l’expressió oral, per la qual cosa mai sabia si havia parlat correctament o havia comès errors. Quan vaig arribar a la universitat i van començar a valorar-la, no sabia el nivell que tenia en la competència oral perquè mai li havien donat importància on vaig estudiar, però finalment van informar-me dels petits errors i vaig poder-los solucionar per expressar-me satisfactòriament.
Aquesta foto representa la diada de Sant Jordi, un àmbit molt important en la cultura catalana per la meva família















En els altres àmbits que conté la cultura catalana, com seria; el teatre, manifestacions o anar a veure exposicions. No he tingut gens d'interès, com a excepció d’aquests tres, puc dir el cinema i sèries en català. Des de petita, el meu pare ha fet que mostrés curiositat, per aquest motiu ara segueixo mirant programes en català, pel·lícules i sèries. També, vull afegir que he ballat sardanes durant anys amb la família del pare, i això ha fet que tingui fascinació, per saber més de la nostra cultura, uns exemples serien: els castellers, bastoners, correfocs, les festes populars i sobretot la cuina catalana, han sigut les meves motivacions per seguir formant part d’aquesta bonica cultura.
Reflexió personal sobre com parlo i com escric en català

Actualment, parlo correctament el català. Tot i així, quan em fico nerviosa o vull explicar-me de manera ràpida faig interferències amb el castellà i no vocalitzo de manera adequada.
La meva expressió escrita és bona quan li dedico temps, que seria quan faig una pluja d’idees, esborranys, llegeixo contínuament el text i finalment, faig una revisió final. Però, aquests passos poques vegades els faig, simplement per vagància o perquè no em dóna temps, etc. Això, comporta que cometi errors de puntuació i de coherència, a poc a poc, m’he adonat que és força important seguir aquests passos per fer un bon text, per la qual cosa ara li dedico més temps.

Els meus objectius del curs

Els objectius que m’he marcat per aquest curs són dedicar més temps a la lectura en català, practicar l’escriptura catalana; sigui a partir de diaris personals o redactant allò que em sembli, seguint diferents passos perquè finalment quedi un bon text.

Crec que puc arribar als meus objectius, perquè tinc una actitud positiva i estic motivada per solucionar els problemes que em puguin sortir al llarg del curs, i finalment, superar l’assignatura de llengua catalana.

Què he fet per millorar el meu català? He progressat en la meva expressió oral i escrita en català?

Llengua oral i escrita

Com ja he comentat en els apartats anteriors, sóc repetidora de l'assignatura però solament de la part escrita. Tot i així, m'he volgut esforçar per seguir millorant la meva competència oral. De tal manera que he començat a veure pel·lícules que tenia per casa en català, he anat mirant vídeos de YouTube on s'expliquen contes per adults d'una manera entretinguda, seria el cas de l'autor VilaWeb, el qual ens va proporcionar informació el nostre professor de català. A més a més, he començat a parlar més sovint aquesta llengua amb amics i familiars, això ha fet que m'adonés dels petits errors que cometem a l'hora d'expressar-nos oralment.
Pel que fa a l'expressió escrita, com vaig comentar a l'inici de curs, he començat a llegir el diari i diferents llibres d'estils diferents per arribar a ser més competent. Per aquest motiu, crec que he millorat a l'hora d'expressar-me en els textos, ja que abans els redactats que feia pecaven de coherència i en alguns casos d'estil. Per això, a l'haver llegit diferents tipus de llibres i notícies del diari, considero que he après a redactar millor i adequar-me a l'estil de cada context.

Comentari sobre la lectura


He après com treballar la fantasia des d'un altre punt de vista,  ja que l'autor ha redactat tretze contes fantasiosos cada un amb una temàtica diferent. Ha fet que apareguessin personatges del no-res, quan el lector menys s'ho esperava i que a la vegada et tinguessin entretingut. També m'ha aportat una visió diferent de veure els contes de la que tenia abans de començar el llibre, ja que al principi considerava que els contes estaven fets per nens, així com els personatges imaginaris que en realitat no existeixen, com seria el cas de les fades. Però a l'haver acabat la lectura, m'he adonat que també es poden escriure contes per adults sense que siguin avorrits o massa infantils, i fent que el lector tingui més interès de dir com serà el pròxim conte? Què passarà?

Experiències

He de dir que a l'assignatura m'he sentit molt a gust, tant per part dels companys com per part del professor. Ja que ha sigut una classe on hem fet molts exercicis pràctics i no teoria, i això fa que aprenguis molt més segons la meva perspectiva, perquè t'adones dels erros que comets. També les activitats que hem realitzat han ajudat molt a l'hora de treballar la llengua oral i escrita, ja que després de cada tasca s'havia d'exposar i presentar un treball escrit sobre la mateixa. Per aquest motiu, crec que han estat molt bé plantejades perquè no es fessin gaire pesades, i a la vegada sortissin treballs productius per part de tots.

Autoavaluació

En aquesta assignatura com ja he comentat anteriorment, crec que he complert els objectius que em vaig proposar i això ha fet que millorés en la meva competència escrita i oral. Cal afegir, que m'ha sigut de gran ajuda les correccions que ha portat a terme el professor i els companys, a l'hora de corregir redaccions de nens de primer d'ESO. Per una altra banda, els recursos en línia que ens ha donat el professor via model, han sigut un gran recurs per aprendre i preparar-nos per l'examen.
Per això, considero que la nota que em ficaria seria un 7, ja que tot i ser repetidora he anat a les classes i he participat, m'he preparat una exposició oral, la qual no tenia per què fer-la i m'he esforçat per millorar la meva llengua escrita.

Futur

Per seguir millorant la meva competència tant oral com escrita del català, seguiré fent els passos que he fet fins ara i anar-los potenciant de mica en mica, amb lectures que comportin més dificultat. Tot i així, he de seguir treballant la pronunciació de jota i doble ela, i pel que fa a la part escrita, la cohesió, és a dir, saber estructurar les idees correctament.

1 comentario:

  1. Hola Clàudia,

    Penso que el teu blog està molt bé.La redacció dels textos és senzilla i molt entenedora, de manera que possibilita que el lector el pugui llegir àgilment. També m'ha semblat original que utilitzessis imatges fetes per tu a l'hora d'acompanyar els teus redactats, en compres d'haver-les tret d'internet. Finalment, després d'haver llegit els objectius que et vas proposar a l'inici de curs, i haver compartit amb tu totes les hores de català, crec que els has pogut complir amb èxit.

    Ànims! Segueix així!

    ResponderEliminar